Wednesday, November 14, 2012

:maal hijrah:

Salam kerinduan, salam perpisahan, salam tahun baru. Begitu pantas masa itu berlalu. Baru semalam saya melalui jejak perjuangan itu dan kini semuanya tinggal sebagai lambaian perpisahan. Pertambahan tahun perlu seiring dan sejajar dengan pertambahan ilmu dan kemahiran. Saya kembali bermuhasabah diri. Di mana letaknya saya dalam ‘teater kehidupan’ ini. Teater yang tidak akan pernah berhenti dan kita adalah pelakon yang membintangi teater ini. Teater tanpa skrip. Teater yang memberi kebebasan pada kita untuk memilih jalan cerita kita sendiri. Jadilah pelakon teater yang menjadi sebutan bukan oleh penduduk bumi tapi oleh penduduk langit. Tepuk dada tanya akal dan iman.

Ujian dan mehnah sepanjang melayari arus kehidupan ini banyak membuat saya berfikir makna kehambaan. Sehebat mana pun individu itu kita tetap hamba. Hamba yang sentiasa perlukanNYA dalam setiap nafas kehidupan kita. DIA mengetahui keperluan kita dan memberi seiring dengan keperluan kita bukan kehendak kita. Sewajarnya makin diuji makin kuat rasa kebergantungan kita padaNYA. Hargailah nikmat iman yang telah diberikan pada kita. Ahlan wa sahlan tahun baru. Kedatanganmu dinanti. Namun, adakah saya masih mampu untuk melayari tahun ini? Persoalan yang saya sendiri tiada jawapan. Moga-moga sinar pagi tahun baru bakal memberi kita motivasi untuk terus berjuang dan mangalas tanggungjawab kita sebagai ‘khalifah’.

Terus tersenyum, wahai cahaya kegembiran…


No comments: